När man drabbats av ett dödsfall bland någon av sina närmaste är det självfallet svårt att agera rationellt. För att underlätta i den situationen har vi satt ihop en kortfattad checklista över vardagliga saker man bör gå igenom:
Vi erbjuder er hjälp med att avsluta eller överlåta avtal, konton, abonnemang, medlemskap och sociala medier. Se mer information här: Avvecklingshjälpen >>
Den läkare som konstaterar dödsfallet sänder också ett dödsbevis till skattemyndigheten. Härifrån meddelas dödsfallet till övriga myndigheter inom stat, kommun och landsting.
Reklam försändelser kommer ofta att anlända i den dödes namn ett bra tag efter dödsfallet, vilket beror på att direktreklamföretagen inte hinner uppdatera sina register så snabbt som man ibland skulle önska.
Försäkringsbolagen meddelas av olika skäl. Vissa försäkringar ska upphöra, vissa ska föras över till någon efterlevande eller bara adressändras och vissa faller ut i samband med dödsfallet.
För att undvika onödiga avgifter är det viktigt att säga upp aktuella abonnemang. Kanske vissa avtal också ska överföras på efterlevande.
Bankkonton i den dödes namn kan sägas upp först efter det att bouppteckningen är registrerad. Däremot är det viktigt att klippa sönder kreditkort och betalkort liksom att meddela kortutställaren.
Förutom att säga upp ett medlemskap kan det finnas anledning att kontakta föreningar av andra skäl. En förening där den döde varit aktiv vill kanske sända blommor eller övervara begravningen. Det kan också finnas ett tillgodohavande som ska återbetalas vid dödsfall.